מונחי שמן זית כתית מעולה

פורסם ע"י avia 29/04/2018 4 תגובות מידע מעניין על שמן זית,

מונחי שמן זית

מילון מונחי שמן זית

איזה סוג של שמן זית כדאי לכם לבחור? מכבישה קרה או לא מסונן? מאמר זה מגיש את רשימת המונחים שאותם אתם עשויים לראות על בקבוק שמן הזית שלכם, כולל הבהרות לכל מונח, כך שתוכלו להבין את ההבדלים שבין הסוגים השונים ולבחור את שמן הזית שלכם בתבונה.
מסיק זיתים
קטיף הזיתים, בדרך כלל  מתבצע בין חודש נובמבר לינואר. באזור דרום רמת הגולן המתאפיין באזור באו הטמפרטורה האידיאלית לגידול זיתים. המסיק יתבצע מאוחר יותר משאר אזורי הארץ. 
שמן זית כתית (וירג'ין)
השימוש במונח "כתית" לתיאור שמן זית מלמד כי השמן זית הופק באמצעים מכאניים בלבד, ללא תוספת חום או כימיקלים, וכי הוא עומד בסטנדרטים האיכותיים הדרושים.
אם שמן זית אינו מתואר ככתית זהו סימן לכך שלפחות חלק משמן הזית במוצר זוקק בתהליך זהה לתהליך המשמש לייצור שמן צמחי. 
שמן זית מזוקק מכיל שמן זית שטעמו פחות טוב מזה של שמן זית כתית, אך הוא נושא את אותו הרכב רצוי של חומצת שומן, כלומר, הוא מורכב בעיקר משומן חד בלתי רווי, בדומה לשמן זית כתית ואינו שמן זית בעל חמיצות של עד 2 %.
שמן זית כתית מעולה (אקסרטה וירג'ין)
כאשר שמן זית מתואר כ"כתית מעולה" פירוש המונח הוא שהוא עומד בסטנדרטים איכותיים וגבוהים יותר מהסטנדרטים החלים על שמן זית "כתית" רגיל. ורמת החמיצות שלו נמוכה במיוחד  עד כ- 0.8 % עם הטעמים הנכונים.

"שמן זית ראשון המסיק" 

כשמו כן הוא השמן הראשון שמופק לאחר המסיק, השמן מתאפיין בצבעו העז וטעמו החזק. בשמן זית ראשון המסיק ייתכנו משקעים (פרי ומים ) מתהליך עצירת השמן כי עוד לא נעשתה השפייה והסינון של השמן. המשקעים אינם תורמים לשמן זית. משך הזמן שהשמן יושב עם המשקעים מקצר את אורך חיי השמן זית. למי שקונה פח 18 ליטר או מספר פחים של 5 ליטר למשך השנה לא מומלץ לקנות שמן עם משקעים.
שמן זה ניתן לרכוש עד כחודש לאחר המסיק.
זני זיתים – מונו זן
רוב שמני הזית מורכבים משילוב של זיתים שונים. מונו זן פירושו שהבקבוק מכיל שמן המיוצר מסוג אחד של זיתים וטעמו כטעם אותו הזן.
ללא סינון. רוב שמני הזית מסוננים על מנת להסיר רכיבים מוצקים של הזיתים מהשמן. שמן זית שאינו מסונן מיוצר בתהליכים המשתמשים בכוח הכבידה על מנת להפריד את הרכיבים המוצקים מן השמן. לעתים, משקעים מסוימים עשויים להישאר בו.
חזק או עדין
זהו תיאור של טעם. טעמים חזקים משמעותם טעם גוף מלא המשתלב היטב עם טעמים חזקים אחרים כמו דשא ,עשיו.

חומציות שמן זית

כמות חומצות השומן החופשיות במזונות. שמן זית נמדד על ידי רמת החומצה האולאית שהוא מכיל.
נוגדי חמצון בשמן זית
חומרים טבעיים או מלאכותיים המונעים או המעכבים תהליך של חמצון. זהו תהליך של שילוב עם צורה שאינה יציבה של חמצן, העשוי להזיק לתאים ולרקמות הגוף.
סיוע בהגנה על הגוף מפני חומרים מזיקים הנקראים רדיקלים חופשיים, שהם צורה שאינה יציבה ורדיואקטיבית ביותר של חמצן העלולה לתקוף את קרום התא ולפגוע בגוף.          הרדיקלים החופשיים נמצאים באופן טבעי בשמן זית המכיל פולופנולים המגנים עליו בפני חמצון.
כמו כן שמן זית כתית מעולה עשיר יותר בנוגדי חמצון.
שמן זית בכבישה קרה
בטוח שמעתם שכדי לקנות שמן זית בכבישה קרה? נסביר- הפקת השמן מזיתים עד דחיסה והידוק בלחץ וחימום העיסה ע"י מים עד לטמפרטורה של 35 %. מעל טמפרטורה זאת לא מומלץ לחמם את העיסה למרות שנפיק יותר שמן.
אך אנחנו נפגע באיכות שלו.
חומציות/ חמיצות- ( 0.8% , 0.5%, 0.4% בשמן זית
 אחוז חומציות השומן החופשיות בשמן ( אין קשר לטעם השמן זית) אותם אנחנו רוצים כמה שפחות שיהיו בשמן זית , 
ככול שהאחוזים יותר נמוכים כך השמן זית יותר איכותי כי אותם חומציות שומן מזיקות לגוף האדם. 
זית שחור או זית ירוק 
אותו הזית, מאותו זן, אותו כרם, אותו עץ, צבע הזית מעיד על זמני הבשלה שונים של הזית. ירוק שהוא בוסר ועם הבשלתו הוא משחיר. 
הידרדרות
מבחינה כימית, שמנים ושומנים הם חומרים יציבים וניטרליים. שני סוגים של הידרדרות עלולים להתרחש במהלך האחסון, וכתוצאה מכך מתרחשים שינויי גוון וטעם בשומנים ובשמנים. שינויים אלו נוצרים כתוצאה מחמצון בחשיפה לאוויר; קיים גם חמצון מואץ כתוצאה מחשיפה לטמפרטורה גבוהה.

איך לאחסן שמן זית על מנת לא לייצר הידרדרות בשמן זית?

רכשו שמן זית רק בבקבוק זכוכית כהה או בפח, אל תחשפו אותו על השיש מול חלון חשוף לאור השמש. אחסנו בארון. הימנעו בקניית שמן זית בפלסטיק צהוב, הפלסטיק אינו בריא ומפחית מאיכות השמן זית. שמן זית שמאוחסן כפי שצריך ללא משקעים יהיה טוב ל כ-שנתיים מרגע פתיחת הפח לכן מומלץ למי שרוכש פח 5/18 ליטר להעביר לכמה בקבוקי זכוכית כהים על מנת לצמצם את החמצן שנכנס למיכל. 
צנטריפוגה
תהליך המשמש לייצור שמן זית המפריד בין נוזל הזית (כולל מים) ובין הפסולת. היות ששמן קל יותר מאשר מים, ההפרדה מבוצעת על ידי כוח הכבידה, שגורם לשמן לצוף, בסיוע תהליך של ערבול במיכל.
כולסטרול
חומר שעווה מסיס בשומן, הנקרא סטרול, מסווג כשומן המהווה את המרכיב החיוני של כל תא. הוא מיוצר בגוף ונמצא בכל מזונות בעלי החיים, אך לא בצמחים או בירקות. רמות גבוהות של כולסטרול מסוכנות לגוף. שמן זית, מטבעו, אינו מכיל כולסטרול. ואף מסייע לפירוק הכולסטרול.
לקריאת המאמר שימוש בשמן זית להורדת רמת הכולסטרול 

4 תגובות

אילנה:
05/12/2019, 06:15:50 AM
תשובה לתגובה

קניתי שמן זית כתית מעולה, חמיצות מיירבית 0.8% אך לא מצויין כבישה קרה. האם הוא פחות טוב?

חנן רוזן:
19/04/2023, 11:16:23 AM
תשובה לתגובה

האם הבנתי נכון שאם שמן זית הוא כתית אז בהכרח הוא גם נעשה בכביש קרה, כי כתית פרושו ללא כימיה וללא חום?

אלכסנדרה:
15/05/2023, 10:09:39 PM
תשובה לתגובה

השמן זית שלכם, ארבקינה עדין, השמן הכי מעולה! מאז שטעמתי אותו אני משתמשת רק בו!

אליהו אהרון:
15/11/2023, 05:18:36 PM
תשובה לתגובה

תתקשרו אליי 0542111217 אליהו

השארת תגובה