שמן זית ישראלי

פורסם ע"י avia 12/07/2018 1 תגובות מידע מעניין על שמן זית,

שמן זית עם תו איכות

שמן זית ישראלי עם תו איכות של ענף הזית

 

"תו איכות שמן זית ישראלי" הוא תוו וולנטרי המהווה אישור לכך שהשמן איכותי, עומד בתקן ושיש עליו עקיבות מלאה: ממקום גידול הזיתים, דרך הפקת השמן בבית הבד, ועד יחסונו של השמן בתנאים מותאימים לרבות בדיקות מעבדה ופיקוח על השמן. כשאתם רוכשים שמן זית עם תו איכות של ענף הזית אצם יכולים להיות סמוכים ובטוחים כי הוא שמן זית איכותי". התו ניתן ע"י ענף הזית במועצת הצמחים למגדלים ולמשווקים אשר מקבלים על עצמם לעמוד בתנאים שנקבעו לו ובכפוף לת"י 191 לשמן זית.

עיקרי ההתחייבות-

  • שמן הזית ישראלי ייוצר בבתי בד תחת פיקוח ענף הזית במועצת הצמחים.
  • משווק שחלק משמן הזית נמכר על ידו הוא מיובא, יעמוד בתנאים הבאים:
  1. לפחות % 70 משמן הזית המשווק יהיה ישראלי בעל תו איכות.
  2. יהיה בידול בין מותג השמן המיובא למותג השמן זית הישראלי.
  3. הזכאות לתו ניתנת על בסיס שנתי ( לכל עונת המסיק) ויש לחדשה.
  4. ענף הזית יפקח על המשווק ועל כמות שמן הזית הישראלי שברשותו.
  5. הקריטריונים המקצועיים לפיהם יבחן השמן יקבעו ע"י ענף הזית בהתאם לת"י 191.

מטרת התו הינה לאפשר לציבור לרכוש שמן זית איכותי מקומי. הוא מאפשר לבדל ולהדגיש את איכותיו של שמן זית מקומי ומקנה למוצר אמינות"

שמן זית ישראלי- התקן החדש

"ב 22.12.2017 ,נכנס לתוק, תקן חדש ומעודכן לשמן זית בישראל- ת"י 191.

החידושים העיקריים בתקן השמן החדש הם:

  1. התקן מבוסס על הסטנדרט שנקבע ע"י מועצת הזית הבין לאומית, כך שהן יצרני שמן הזית המקומיים והן היבואנים מחוייבים לאותם כללים ואופני ייצור, בדיקה וסימון.
  2. מקור שמן הזית יסומן על התווית. גם כאשר מתבצע תהליך ייצורי כגון אריזה במדינה אחרת, סימון ארץ המקור יתייחס תמיד לארץ בה הופק השמן. שמן זית שהוא תערובת ממקורות שונים יסומן ככזה. רק שמן זית שהופק בישראל יסומן כשמן זית ישראלי.
  3. בדיקות אורגנולפטיות, הרכב חומצת שומן ותכולת פוליפנולים נכנסו כחלק מתהליך אישור השמן ככתית מעולה. מעתה לא מספיק שהשמן יהיה בכבישה קרה ושאחוז חומצות השומן החופשיוך בו יהיה נמוך מ- 0.8% , השמן צריך לעבור טעימה ע"י מומחים אשר יאשרו שאיכותו מספקת.

ישראל היא מדינה אידיאלית לגידול זיתים, יש בארץ תרבות עשירה של גידול והחקלאים מתפתחים ומשתפרים כל הזמן בדרכי הגידול, מיקסום התוצרת, במסיק ובהפקת השמן בבבית הבד.

חשוב לצרוך שמן זית ישראלי-

סיפורו של שמן זית הישראלי קשור גם בכלכלה המקומית- כדי להוריד מחירים בשוק, נפתח השוק ליבוא,

אך בעוד שבאיחוד האירופי ובמדינות נוספות בעולם, נחשב גידול הזית כענף מורשת ולכן מסובסד על ידי המדינה ( לדוגמא: חקלאי ספרדי מקבל סובסידיה על עצם היותו מגדל זיתים, המדינה תומכת בו בזמנים בהם יבול ה פרי נמוך ותומכת בו בדרכים נוספות), בישראל אין תמיכה כלל בחקלאות המקומית.

היבואנים שנכנסו לשוק שמן הזית הם חברות מזון גדולות ששולטת על השוק, ויכולות להוריד מחירים כיוון שהן  מייבאות כמות גדולה מאד ומציפות את השוק. בשל חוקים של שמירה על השמן האיכוי בתוך מדינות המקור- השמן המיובא מאירופה וממקומות אחרים, אינו מפוקח ובדרך כלל מייבאים לארץ שמן שאינו איכותי. כך נוצר מצב של פגיעה אנושה בחקלאות המקומית, מצד אחד חוסר תמיכה ממשלתית והעדר סובסידיות ומצד שני תחרות מול בעלי הון שלא ניתן להתמודד מולם.

לחקלאות מקומית יש ערך חשוב שהוא מעבר למוצר עצמו, היא שומרת על האדמות ומפרנסת את האנשים המקומיים, וכמובן התוצרת המקומית טובה ואיכותית, שמני זית בארץ זוכים בתחוריות בין לאומיות, בתי בד מייצרים שמני זית איכותיים ביותר, טריים, מאוחסנים בצורה נאותה, שמן זית מקומי שנקנה באופן ישיר מהיצרן יגיע לצרכן טרי ועם מירב הערכים התונתיים שלו. לכן,, חשוב יותר מאי פעם לתמוך בחקלאים ובבעלי המלאכה המקומיים, ולשמור עליהם כנכס לאומי. קודם כל קונים שמן זית מקומי ( תו האיכות של ענף הזית מעיד על כך שהשמן הוא מאה אחוז מקומי)

בבית הקפידו על איחסון נכון, במקום קריר וחשוך ובמיכל פח אטום או בקבוק זכוכית כהה.

חימום שמן זית הוא הכי בריא מכל השמנים- הוא שומר על מירב היתרונות הבריאותיים בהשוואה לכל שמן אחר שנבדק, אלה נתונים מדעיים שהוכחו במחקרים שונים. 

אצם מוזמנים לטגן חביתה, לטגן בצל ולהכין אורז או לבשל כל מאכל אחר עם שמן זית, וכמובן לתבל את הסלט בשמן זית איכותי וארומתי.

המאמר בחסות ענף הזית

לסיכום: מומלץ לרכוש שמן זית עם תו איכות, שאתם רוכשים שמן זית בוטיק, מומלץ לקרא חוות דעת לקוחות על כך שהשמן זית שלנו הוא שמן זית מומלץ ומשובח.

 

1 תגובות

איתן לבנשטיין:
23/04/2020, 05:57:27 PM
תשובה לתגובה

מבקש לרכוש ישירות מכם שמן זית אשמח לדעת פרטים לגבי המשלוח

השארת תגובה